حالات (Mode) لایه ها در فتوشاپ (کامپوزیت کردن)

در کامپوزیت کردن ما لایه های تصاویر را مانند طلق های رنگی یا شفاف روی هم قرار میدهیم تا به تصویری که نتیجه مورد نظرمان است برسیم. Texturing یک کامپوزیت ساده است که در آن یک تصویر یا بافت را روی یک تصویر (لایه دیگر) قرار داده و با هم ترکیب می کنیم تا یک جلوه تصویری (کامپوزیت ) ایجاد کنیم. برای درک راحت تر مطلب در این آموزشی یک تصویر تست (سفید تا سیاه) با سفید، ۲۵٪ خاکستری، ۵۰٪ خاکستری، ۷۵٪ خاکستری و سیاه داریم که روی عکس نمونه قرار می دهیم تا بتوانیم به شما دقیقا نحوه ی عملکرد حالات یا مُد های رنگی لایه ها در فتوشاپ را نمایش دهیم.
همانطور که در شکل زیر میبینید، تصاویر زیرین (دشت زرد رنگ) ، در دو طرف ثابت است و روی آنها دو تصویر تست مشابه (که از تونالیته های خاکستری از صفر تا صد تشکیل شده) قرار داده ایم، اما در لایه تست سمت چپ Opacity روی %100 و در لایه تست سمت راست روی 50%  تنظیم گردیده است.

دانلود فایل تمرین

* نکته ای که در توضیحات زیر باید بسیار دقت داشت RGB یا CMYK بودن فایلی است که در آن کار میکنیم، در نمونه های زیر ما از یک فایل RGB استفاده می کنیم.  در حالت CMYK که در حالت چاپ کاربرد دارد تمامی چهار حالت آخر نتیجه سیاه و سفید میشود در صورتیکه در فایل RGB مورد استفاده ما در این مثال ها نتیجه متفاوت است .

* ( بسیار مهم است که بر اساس کاربرد و نوع خروجی مورد نظر Color Mode فایل و رزولوشن آن را از ابتدای کار، پیش از شروع و تغییرات تنظیم کنیم )

دسته بندی کلی حالت ها

وقتی برای یک لایه در فتوشاپ حالت Blend Mode انتخاب می کنیم، اساسا از فتوشاپ می خواهیم لایه ی انتخاب شده ما را با لایه ی زیر ترکیب کند و بر اساس حالت (Blend Mode) انتخاب شده نمایش دهد. بنابراین اساسا، بسته به حالت، پیکسل هایی از لایه بالا ، رنگ، نوردهی و درخشش لایه های زیرین را تغییر دهد.

اجازه دهید نگاهی به حالت های موجود لایه در فتوشاپ که در منوی کرکره ای (Drop down) پنل لایه ها “Layers” قرار دارند آشنا شویم، همانطور که در تصویر مقابل مشاهده می کنید. وقتی اولین بار با گزینه های ترکیب روبرو می شوید، ممکن است از تعداد حالات گیج شوید، اما در واقع حالات ۶ گروه کلی هستند. هر یک از این گروه ها دارای چند حالت ترکیبی هستند که تقریبا به طور مشابه بقیه حالات آن گروه عمل می کنند که در ادامه به تشریح کامل آنها خواهیم پرداخت. اگر می خواهید بین حالت های لایه ها سویچ کنید، می توانید از کلید میانبر “Shift و +” یا “Shift و -” استفاده کنید.

1 – حالت های ترکیبی NORMAL

 

حالت NORMAL

با تنظیم Opacity لایه روی 100٪ ، در حالت ترکیبی Normal  تصویر محتوای لایه بصورت کامل نشان داده می شود و نمی توانیم چیزی از لایه زیرین آن ببینیم. هنگامی که Opacity را به ۵۰٪ کاهش دهیم، لایه انتخابی را شفاف تر می کند و به ما اجازه می دهد تصویر زیر را ببینیم همانطور که می توانید در نمونه پایین ببینید.با این حال، حالت Normal Blend Mode در واقع “دو لایه” را با هم مخلوط نمیکند، این امر به سادگی لایه انتخابی را شفاف می کند که به نوبه خود لایه های زیر را نشان میدهد. اما، حتی اگر از لحاظ فنی “ترکیب” پیکسل ها نباشد، هنوز هم یک ابزار بسیار موثر برای ساخت تصاویر کامپوزیت است. بنابراین، هنگامی که ما کدورت را در لایه تست (سفید تا سیاه) تا ۵۰٪ کاهش می دهیم ، می توانیم رنگ ها را با ۵۰٪ شفافیت می بینیم.

حالت DISSOLVE 

هنگامی که در لایه حالت Dissolve را انتخاب می کنیم، پیکسل ها هنگامی که Opacity از لایه ی بالای تصویر را کاهش می دهیم، در لایه زیرین بصورت نقطه ای (یا گرانوله) حل می شوند. شما ممکن است تعجب کنید که چرا این حالت Blend Mode جزو گروه طبیعی (Normal) قرار گرفته است در حالی که اثری کاملا عجیب و غریب ایجاد می کند. اما باز متذکر می شویم، حالت های ترکیبی نرمال در واقع پیکسل ها را “ترکیب” نمی کند، بلکه به سادگی مقداری از لایه زیرین را نشان داده و مقداری را پنهان می کنند. به همین دلیل است که این حالت نیز در گروه بندی Normal Blend Mode آمده است.
در حالت Opacity کم، وقتی که می خواهید اثرات گرانوله یا دانه ای روی یک تصویر یا لایه ایجاد کنید ،حالت Dissolve مفید است.

2 – حالت های DARKEN

در حالت ترکیبی Darken ، رنگ سفید، معیار خنثی ماست. این به این معنی است که هر چیزی که از سفید خالص تیره تر است تصویر زیر را به همان نسبت تیره تر می کند. در تصاویر نمونه زیر، شما خواهید دید که منطقه سفید در لایه تست (سفید تا سیاه) در هر دو سمت بر لایه تصاویر زیرین تاثیری نمی گذارد.

 

حالت DARKEN

تمام حالت های ترکیبی در گروه Darken، پیکسل های لایه زیر را با درجات مختلف کنتراست / تونالیته  تیره خواهند کرد. در گروه Darken، رنگ سفید مرجع رنگ خنثی شماست. بنابراین اساسا، اگر لایه انتخاب شده سفید باشد، لایه های زیر را تحت تاثیر قرار نمی دهد یا تیره نمی کند. این به این معنی است که هر مقدار تیره تر از سفید خالص در لایه انتخاب شده شما باشد لایه زیر را به همان نسبت تیره میکند.

با استفاده از حالت ترکیبی Darken در گروه Darken، می توانیم ببینیم که در Opacity 100٪، هر چیزی که سفید نیست، تونالیته تصویر زیر را به طرز کاملا خطی تیره میکند. از آنجایی که روش عملکرد این حالت خطی (linear) است، معمولا حالت Darken را با opacity بالا استفاده نمی کنیم، زیرا به سادگی بر لایه زیرین بیش از حد غلبه می کند. اما، هنگامی که opacity به 65٪ برسد، می توانید ببینید که  تاثیری بسیار تدریجی بر تصویر زیرین دارد، و در واقع می تواند در ایجاد جلوه ای تیره و کدر که می توانید در تصویر زیر ببینید، بسیار مفید باشد.

حالت MULTIPLY 

حالت Multiply ترکیبی از کنتراست و درخشندگی لایه بالا و پایین با هم را ایجاد می کند که باعث می شود حالتی بسیار مفید باشد که در ترکیب سازی اغلب از آن استفاده می شود. با لایه تست نشان داده شده در زیر با افزایش Opacity تا 100٪ ، همچنان می توانیم لایه تصویر زیرین را نسبتا به وضوح بالا ببینیم تا زمانی که شاهد تونیک سیاه و سفید باشیم، که تصویر زیرین را به طور کامل تیره می کند.

همچنین می بینیم که در حالت Multiply Blend Mode در مقایسه با Standard Darkening Blend Mode بهترین نتیجه در محدوده ۲۵-۷۵٪ ایجاد می شود. ، زمانی که می خواهید تصویر تیره شود و کنتراست را به لایه زیرین خود اضافه کند از این حالت استفاده می کنیم.

حالت COLOR BURN 

حالت Color Burn نیز با اضافه کردن کنتراست و سوزاندن رنگ ها تصویر زیرین را تیره می کند و به تصویر ما جلوه ای بسیار سوخته ( burned ) می دهد. در Opacity 100٪، سیاه کاملا تاریک است، اما وقتی Opacity لایه تست را به ۵۰٪ کاهش می دهد، آن را بسیار بهتر می کند.

با نگاه کردن به نمونه پایین با ۵۰٪ شفافیت، شما می توانید در منطقه خاکستری ۵۰٪ ببینید که چقدر میزان اشباع و کنتراست با استفاده از این حالت ترکیب، نسبت به سایر حالت های ترکیبی گروه darken افزایش یافته است .

حالت LINEAR BURN 

حالت Linear Burn یکی دیگر از حالات تیره کننده گروه darken است که رنگ تصویر را میشوید و همچنین یکی از حالت هایی است که کاربرد زیادی دارد. این حالت شبیه به سبک “خطی” darken است که قبلا دیده ایم. اما، یک ظرافت کوچکتر در آن وجود دارد که باعث می شود حالت ترکیبی فوق العاده ای برای ایجاد مناطق پرنور و کنتراست تیره مانند سبک های قدیمی (vintage) ایجاد کند. به طور خاص، در محدوده سیاه و سفید ۷۵-۱۰۰٪ در تصویر زیر نگاه کنید. می توانید ببینید که چگونه ترکیب لایه تاریک و لایه زیرین حالتی چشم نواز و خیره کننده ایجاد کرده و در عین حال کنتراست بیشتری نسبت به حالت Darken دارد.

حالت DARKER COLOR 

این یک حالت ترکیب ( Blend ) است که به سادگی رنگ های تیره تر لایه انتخاب شده را با لایه زیرین ترکیب می کند اما بندرت از آن استفاده می کنیم. هنگامی که این حالت ترکیب در ۱۰۰٪ Opacity استفاده شود شاهد خاکستری ها و سیاهی های تیره تر و تختی به تصویر اضافه میشود. البته ما می توانیم میزان شفافیت را تنظیم کنیم.

3 – حالت های ترکیب LIGHTEN

حالات ترکیبی Darken و Lighten دقیقا قرینه یکدیگرند، بنابراین شما می توانید انتظار داشته باشید که آنها رفتاری مشابه، اما دقیقا در جهت معکوس داشته باشند.

حالت  LIGHTEN

در حالت های موجود در گروه Lighten ، سیاه معیار خنثی لایه ما می شود و هیچ تاثیری در لایه زیر نمی گذارد و هر چیزی روشن تر از سیاه در لایه زیر تاثیر می گذارد و آن را بسته به مقدار سفیدی، روشن تر میکند.

در Opacity برابر 100٪ ما می بینیم که رنگ سفید، ۱۰۰٪ روشنایی به لایه زیرین اضافه می کند که به عبارتی باعث می شود که لایه زیرین از روشنی متمایل به سفید شود. به یاد داشته باشید، با حالت Lighten به طور خاص، اگر لایه زیرین برای شروع از قبل روشن باشد، به رنگهای روشن تری نیاز خواهید داشت تا روی لایه زیرین تاثیر بگذارد. به همین دلیل می توان ۲۵٪ خاکستری را به وضوح ببینیم و می توانیم لبه های خاکستری ۵۰٪ را ببینیم اما هر چیزی که تیره تر از 50% باشد تقریبا بی اثر است. این به این دلیل است که اکثریت تصویر زیرین روشن تر از ۵۰٪ خاکستری است.

حالت SCREEN

با حالت Screen ما می توانیم تغییرات محسوس تنالیته های مختلف را در Opacity 100٪ ببینیم. رنگ سیاه معیار عملکرد خنثی است، اما می توانیم روشن و کدر شدن تصویر زیرین را در خاکستری ۲۵٪، ۵۰٪ و ۷۵٪ ببینیم. این حالت ترکیبی برای زمانی است که شما می خواهید یک نگاه روشن و ملایم برای یک تصویر یا بافت ایجاد کنید.

حالت COLOR DODGE 

حالت Color Dodge کاملا مخالف حالت Color Burn است. این حالت ترکیب تصویر را روشن کرده و رنگ ها را به صورت تخت و خام اضافه می کند. این جلوه ترکیبی قدرتمند است، بنابراین باید ترجیحا Opacity را پایین تر بیاورید تا یک ظاهر ظریف تر و قابل قبول پیدا کنید.

حالت LIGHTER COLOR

حالت ترکیب Lighter Color کمی از لحاظ استفاده و تاثیر قسمت های سفید لایه بالا روی لایه ی زیرین تهاجمی تر است. در Opacity 100٪ نتیجه سفید است و در محدوده 75% میبینیم که ۲۵٪ خاکستری را به لایه زیرین میافزاییم، در حالی که هر چیز که تیره تر از ۲۵٪ خاکستری باشد، به دلیل قرار گرفتن در معرض روشنایی لایه زیرین، اساسا شفاف است. باز هم این حالت ترکیبی است که نسبتا زیاد مورد استفاده قرار می گیرد.

4- حالت های گروه CONTRAST 

در گروه حالت ترکیبی Darken، سفید رنگ خنثی بود و در گروه حالت های Lighten سیاه.
در حالت ترکیبی Contrast خاکستری ۵۰٪ نقطه خنثی است و هر چیزی که ۵۰٪ خاکستری نیست، موجب کم کردن کنتراست و روشن شدن یا اضافه کردن کنتراست و تیره شدن لایه های زیر میشود. حالت های مختلف Contrast بسیار موثر و پر کاریرد هستند.

حالت OVERLAY

هنگام استفاده از حالت ترکیبی Overlay، هر چیزی که تیره تر از خاکستری 50٪ باشد، تیره تر می شود و کنتراست را به تصویر زیرین اضافه می کند و هر چیزی روشن تر از خاکستری 50٪ باشد کنتراست  تصویر زیر را کاهش میدهد. این یکی از حالتهای بسیار پر استفاده در فتوشاپ میباشد.

حالت SOFT LIGHT 

حالت Soft Light به همان شیوه حالت ترکیب Overlay عمل می کند، اما این کار را به نحوی ملایم تر و ظریف تر انجام می دهد. قسمت های سفیدتر تصویر تست، تصویر زیرین را روشن میکند اما همچنان کنتراست قابل قبولی را در نتیجه نهایی نگه میدارد. در عین حال در سمت تیره رنگ ها و کنتراست خوبی میبینیم. میتوان این حالت را نوعی Overlay ملایم فرض کرد.

حالت HARD LIGHT 

این حالت یک ترکیب شدیدتر است و باید برای نتایج بهتر Opacity را کاهش دهید. در حالت Opacity 100٪، حالت Hard Light سفید را کاملا سفید نگه می دارد و Blacks کاملا سیاه است. مزیت این حالت تشدید یا تلطیف تنالیته های تصویر زیرین در مقایسه با Soft Light  است که باعث می شود همچنان مفید باشد، به خصوص در opacity های بالاتر اما به اندازه Soft light کاربرد ندارد.

حالت VIVID LIGHT  و حالت LINEAR LIGHT 

حالت های Vivid Light و Linear Light بسیار بیشتر از حالت های Soft Light و Hard Light به تصویر زیرین کنتراست میدهند. در حالی که ما از این حالت های ترکیبی (Linear Light) به طور مرتب در رتوش استفاده می کنیم، از آنها در کامپوزیت و بافت سازی بندرت استفاده میشود، مگر اینکه واقعا نیاز به اضافه کردن مقدار زیادی کنتراست نوری داشته باشیم؛ زیرا آنها اثرات بسیار قوی دارند. تصاویر زیر به ترتیب نمونه تاثیر ترکیب های  Vivid Light  و Linear Light در Opacity های 0 تا 100 میباشند.

حالت Vivid Light

حالت Linear Light

حالت PIN LIGHT و HARD MIX 

حالت Pin Light و  Hard Mix ترکیب هایی با تاثیر زیاد روی لایه های زیرین هستند. هر کدام تغییرات تدریجی رنگی (Gradient) لایه زیرین را از بین میبرند و رنگ ها را تخت میکنند. این حالت های ترکیب می توانند هنگامی که شما نیاز به ایجاد یک اثر پوستر مانند ایجاد کنید موثر باشند، اما دوباره ما به طور کلی نمی خواهیم از این حالت های ترکیب در texturing و کامپوزیت ها استفاده کنیم، زیرا آنها کمی بیش از حد شدید هستند.

حالت Pin Light

حالت Hard Mix

5 – حالت های معکوس یا نقیض (Inversion)

در حالت های Inversion  بسته به لایه زیرین، یا رنگ پیکسل ها می چرخاند (سفید سیاه و یا رنگ ها به مکمل خود تبدیل میشوند) یا رنگ را حذف می کند. ما معمولا از این حالات رنگی استفاده نمی کنیم، اما ما می خواهیم آنچه را که در مقایسه با سایر حالت های مخلوط می بینیم نشان بدهیم.

حالت Difference

حالت Exclusion

حالت Subtract

حالت Devide

6 – حالت های ترکیب COMPONENT

برای حالت Hue، Saturation و Color Blend نتیجه نهایی یک تصویر سیاه و سفید میشود زیرا تصویر بالای آن بر روی آن رنگی ندارد. با استفاده از این گزینه “Component” Blend Mode، دقیقا همان چیزی را می گیرید، جزء لایه انتخاب شده به لایه زیر ترکیب شده است. اولین حالت مخلوط 3 در این گروه بندی حالت ترکیبی رنگی است و از آنجا که لایه تست ما هیچ رنگی ندارد، به سادگی لایه زیر را به سیاه و سفید تبدیل می کند همانطور که می توانید در زیر ببینید. در صورتیکه لایه رویی دارای رنگ باشد نتایج بسیار متفاوت خواهند بود، آزمودن این حالات را به شما واگذار میکنیم.

حالت LUMINOSITY

هنگامی که لایه را به Luminosity تغییر حالت می دهیم، می بینیم که سطح درخشندگی بر لایه زیر تاثیر می گذارد. این حالت مخلوط به لایه و پیکسل های زیر بر اساس سطوح روشنایی تاثیر می گذارد، بنابراین اساسا سطوح روشنایی در لایه زیر را به تونالیته های زیر تغییر می دهد.

این حالت ترکیب صرفا  زمانی که می خواهید به سادگی رنگ یا روشنایی را از یک بافت به یک تصویر اضافه کنید کاربرد دارد.

* نکته ای که در توضیحات بالا باید بسیار دقت داشت RGB یا CMYK بودن فایل است که در آن کار میکنیم در حالت CMYK که در حالت چاپ کاربرد دارد تمامی چهار حالت آخر نتیجه سیاه و سفید میشود در صورتیکه در فایل RGB مورد استفاده ما در این مثال ها نتیجه متفاوت است ( بسیار مهم است که بر اساس کاربرد و نوع خروجی مورد نظر Color Mode فایل و رزولوشن آن را از ابتدای شروع کار تنظیم کنیم )

منبع: www.slrlounge.com

حالت Hue

حالت Saturation

حالت Color

حالت Luminosity